Pages

Sunday, March 8, 2009

The issue of TEACHING ENGLISH IN SCIENCE AND MATH

Terkejut saya melihat demonstrasi aman yang bertukar menjadi medan pengaduhan mengenai isu ini. Kalau tidak silap saya, sistem pengajaran Bahasa English dalam matapelajaran Sains dan Matematik telah diperstujui dan telah dilancarkan tidak lama dulu dan telah memberi banyak manafaat bukan sahaja kepada para pelajar akan tetapi juga guru-guru juga di mana peratus para pelajar dan guru yang pandai dalam bahasa English telah meningkat.

Pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa English bukan bernmakna kita melupakan Bahasa Melayu. Bahasa Melayu banyak digunakan dalam subjek-subjek lain seperti subjek Bahasa Malaysia sendiri, Geografi, Sejarah, pendidikan moral dan sebagainya. Malah dalam pengajian Pengajian Am dan banyak subjek-subjek lain di peringkat pengajian tinggi.

Jadi saya bersetuju sekiranya pembelajaran Sains dan Matematik ini DIKEKALKAN demi menempuhi dunia tanpa sempadan masa kini. Terdapat banyak faedah diperolehi bukan sahaja dari pelajar, akan tetapi tenaga pengajar juga semenjak sistem ini diperkenalkan. Andaian bahawa bahasa Melayu akan dilupakan adalah tidak berasas dimana Bahasa Melayu adalah subjek teras dalam sistem pendidikan negara.

Semenjak pembelajaran bahasa English diperkenalkan dalam mata pelajaran sains dan matematik, banyak guru-guru sains dan matematik telah menjalani kursus-kursus tersebut dan memakan kos yang besar demi memahirkan rakyat Malaysia dalam bahasa Inggeris. ADAKAH BERBALOI DIMANSUHKAN PROGRAM ini.

Sama-sama lah kita renungkan

No comments: