Pages

Tuesday, March 6, 2012

ISU PENNCALONAN BAGI KERUSI P. 192 MAS GADING DALAM PRU13

Gendang PRU13 sudah mula kedengaran menandakan PRU13 akan diadakan tidak lama lagi. Gesaan supaya jentera pilihanraya bersiap sedia untuk menghadapi pilihanraya sudah mula dibaca dalam muka-muka suratkhabar. Yang paling mencuri tumpuan ialah mengenai pencalonan, tak kira calon baru ataupun penyandang sedia ada.

Di P. 192 Mas Gading, disamping penyandang menyatakan bahawa beliau akan mempertahankan kerusi ini, timbul pula calon-calon lain yang dikatakan berkaliber menonjolkan diri dengan mengadakan pelbagai majlis makan malam serta aktiviti-aktiviti yang mampu menaikan nama beliau untuk menjadi calon. Malah ada yang berbelanja ratusan ribuan ringgit untuk menjadi calon.

Ini ditambah lagi dengan pemecatan penyandang kerusi ini dari SPDP dan pihak SPDP pula menyatakan bahawa penyandang tidak akan dicalonkan lagi pada PRU13 akan datang dan kenyataan bahawa kerusi Mas Gading tetap milik SPDP. Ini menguatkan persepsi bahawa P. 192 Mas Gading berkemungkinan akan menyaksikan seorang calon baru bagi BN-SPDP.

Antara calon BN yang dikatakan melobi untuk mejadi calon disamping penyandang YB Datuk Dr. Tiki Lafe ialah Datuk Ik Pahon Joyik, En. Rayan Narong, En. Harry Henry Jinep, En. Anthony Nogeh, Joing Mideh dan berkemungkinan akan bertambah menjelang hari pencalonan.

Bagi pembangkang pula berkeumngkinan pada kali ini pihak DAP akan bertanding dan bukannya PKR memandangkan PKR sudah bertanding pada PRN10 yang lalu. Calonnya ialah Mordi Bimol, seorang Dayak dari Kpg. Suba Bau, Bau. Antara calon dari parti lain pula adalah mungkin Patrick Anek Uren (SNAP) dan dilihat akan bertambah menjelang pencalonan.

Walaupun siapa sahaja calon BN, mereka mesti menang dalam PRU13.

No comments: