Pages

Monday, January 19, 2009

GENJATAN SENJATA BERKUASA DI DI GAZA

Akhirnya, berita genjatan senjata yang telah diusahakan oleh Mesir dan desakan-desakan pihak antarabangsa untuk menguatkuasakan genjatan senjata walaupun selama seminggu antara Israel & Hamas telah sedikit sebanyak melegakan rakyat Palestin yang semenjak 27 Disember 2008 diserang oleh Israel. Kesan-kesan kemanusiaan yang trajik dapat dilihat akibat peperangan ini seperti kehilangan nyawa dan harta benda. Mengikut sumber-sumber sebanyak USD1.2 billion diperlukan untuk memulihkan semula Gaza dimana kebanyakan rumah, sistem pengangkutan dan sebagainya rosak teruk sama sekali.

Presiden Israel Ehud Olmert telah mengarahkan tenteranya segera berundur dari Gaza dalam tempoh 1 minggu dengan syarat tiada lagi roket dari Hamas mencecah wilayah selatan Israel. Pengunduran tentera Israel dianggap oleh pemimpin Hamsa sebagai kemenangan seluruh rakyat Palestine, dunia Arab dan Hamas terhadap Israel. Walaupun begitu, kemenangan yang terpaksa mengorbankan banyak nyawa dan harta benda adalah kemenangan yang menjuruskan kepada perasaan dendam yang begitu dalam di kalangan rakyat Palestine dan Hamas terhadap Israel yang boleh mengancam genjatan senjata ini.

Bila agaknya pensengketaan antara Israel dan Palestine ini akan berakhir. Tuhan saja yang tahu. Pelbagai usaha telah diusahakan dari pihak PBB, EU, OIC, ASEAN dan sebagainya, namun masih menemui jalan buntu. Maka sama-samalah kita rakyat Malaysia berdoa agar kedua-dua pihak bertelagah duduk berunding dan peperangan bukanllah cara terbaik untuk menyelesaikan masalah.

No comments: